Skip to main content

Tips Pindah Rumah Tanpa Stress

Tips Pindah Rumah Tanpa Stress




Memindah rumah adalah satu proses yang melecehkan! Elakkan daripada mencabut rambut kerana stress dengan tips berguna ini.

1. Pastikan anda tiada apa-apa komitmen atau temu janji pada hari perpindahan.

Susah juga kalau pada saat terakhir baru anda teringat tentang temu janji yang dibuat 2 minggu lepas. Pastikan anda betul-betul lapang pada hari tersebut. Sebaiknya, pilihlah hari minggu atau cuti umum.


2. Buat Senarai Semak (‘Checklist’)

Tuliskan kesemua perkara yang perlu dilakukan sebelum dan semasa hari perpindahan. Ini memastikan anda membuat kerja secara tersusun dan sistematik.

3. Hantar notis kepada tuan rumah

 

Sekiranya anda menyewa, jangan lupa hantar notis kepada tuan rumah mengikut terma dan syarat yang dipersetujui kedua belah pihak.


4. Hubungi pihak bank, syarikat utiliti (TNB, SYABAS), Astro, insurans, dll untuk kemas kini alamat.

Movingtip4

Penting untuk meneruskan komunikasi anda dengan syarikat-syarikat di atas.


5. Jangan lupa langsaikan kesemua bil

movingtip5

Bil telefon, bil Astro, bil TNB dan lain-lain seeloknya dibayar sebelum perpindahan.
 
 

6. Pastikan ada air, elektrik dan gas di rumah baru

movingtip6
 
Susah pula nak buat kerja di rumah baru tanpa air dan elektrik, kan?


7. Kaji dan cari syarikat lori untuk tujuan perpindahan yang sesuai.

 

 


Dapatkan syarikat lori yang berpengalaman dengan khidmat lori. Sekiranya anda mencari khidmat lori sewa boleh hubungi kami ditalian 011-36 7777 36  | KLIK DISINI UNTUK TEMPAHAN LORI SEWA

8. Pastikan lori ada kebenaran masuk di tempat pengambilan dan penghantaran, terutamanya di kondominium yang ada pengurusan.

Ini amat penting kerana sekiranya tiada kebenaran, lori tidak dapat masuk ke dalam kawasan rumah. Anda mungkin akan dikenakan caj perjalanan kedua pada hari berlainan atau caj menyimpan barang oleh syarikat lori


9. Jual barang lama dan gunakan duit untuk bayar sewa lori

Kalau ada perabot-perabot yang lama yang tidak dipakai, lebih baik jual kepada kawan-kawan ataupun di mudah.my. Duit itu boleh digunakan untuk membayar syarikat lori untuk tujuan perpindahan.


10. Rancang susunan perabot di rumah baru

movingtip10
Orang putih cakap ‘Failing to plan is planning to fail’. Pastikan anda tahu susunan dan kedudukan setiap perabot yang hendak dipindahkan ke rumah baru.


11. Nyahfros (‘Defrost’) peti sejuk sehari sebelum perpindahan dan lap apa-apa cecair

movingtip11


Ini untuk mengelakkan lantai anda basah di rumah baru anda.



12. Sediakan “Barang-Barang Hari Pertama”

movingtip12
 
Anda mungkin terlalu penat untuk mengeluarkan barang yang berada dalam kotak-kotak pada hari pertama. Seeloknya anda menyediakan “Barang-Barang Hari Pertama” di dalam beg/kotak berasingan seperti baju, berus gigi, bantal, tuala, pinggan, cawan & sudu plastik, tisu, dan barang-barang keperluan yang lain.

13. Beli kotak dan pita pelekat

movingtip13
Boleh juga minta daripada kedai-kedai runcit sekiranya mereka ada kotak-kotak yang tidak digunakan untuk tujuan membungkus barang anda.


14. Beli pembalut plastic

movingtip14
Elak barang anda daripada kotor atau tercalar.


15. Mula dengan bilik yang jarang digunakan seperti stor

movingtip15
Yang senang dibuat dahulu.

16. Jangan mengenang barang-barang lama

movingtip16

Memang lumrah dan naluri manusia untuk mengenang barang-barang lama apabila mengemas. Untuk memastikan proses perpindahan lancar, kenanglah barang-barang anda di rumah baru.


17. Balut benda mudah pecah dengan baju.

movingtip17
 

18. Label kotak dengan nama dan gunakan kod warna.

movingtip18
Ini menyenangkan pekerja syarikat lori anda memunggah barang ke tempat yang sepatutnya


19. Susun pinggan menegak di dalam kotak

movingtip19
Ini mengurangkan peluang pinggan tersebut pecah waktu perpindahan.


20. Cara mudah untuk mengemas pakaian anda!

movingtip20
Senang, bukan?


21. Balut laci-laci almari dengan pembalut plastic

movingtip21
Tip ini mencepatkan proses mengemas dan membungkus.


22. Gunakan ‘sandwich bag’ untuk barangan kecil seperti skru dan paku

movingtip22

Kalau hilang, habislah.

23. Ambil gambar barangan elektronik anda

movingtip23
Satu hal la pula nak ingat kedudukan asal wayar dan kabel di belakang komputer dan TV.


24. Gunakan beg tarik untuk barang berat seperti buku

movingtip24

25. Guna cadar lama untuk elak tilam kotor

SONY DSC

26. Untuk kotak-kotak, susun barang berat di bawah dan barang ringan di atas

movingtip26
 

27. Asingkan barang berharga

 

Seperti laptop, barang kemas, jongkong emas dan harta karun.


28. Simpan botol rempah dan perasa di dalam periuk

Jimat ruang dengan tip ini!


29. Gunakan plastik untuk elak botol-botol tumpah

movingtip29

Comments

Popular posts from this blog

Perkhidmatan Lori Trailer 40 kaki - 011-36777736

Kami Menyediakan Perkhidmatan Logistik Lori Sewa  1Tan / 3Tan / 5Tan / 10 Tan & Trailer 40 Kaki Jenis "Bonded" "Box" "Tail Gate" "Side Curtain" atau "Open Cargo" Penghantaran ke Seluruh Semenanjung Malaysia ,  Singapore dan Thailand Harga  (mengikut terma & syarat) GST KAMI BAYAR Sila dapatkan Harga secara PERCUMA!  [ Call / Whatssap 011 – 3677 7736 ] Pm atau terus ke Laman kami  www.facebook.com/jayautaragroup  @  www.myloadngo.com    untuk keterangan lebih lanjut. Sebut Harga akan dapat secepat 1minit sahaja. Terlalu Mudah Dan Cepat. Perkhidmatan Terbaik di Malaysia. Sewa Lori Sekarang! Tiada Caj Tersembunyi · Khidmat Pelanggan Terbaik · Mudah dan Selamat · Harga Tetap Services: House Moving, 4x4 Delivery, Disposal, Furniture Delivery, Express Delivery, Office Movers. KAWASAN PENGHANTARAN KAMI    KE SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA Kuala Lumpur  Selangor Johor Kedah Me

LORI SEWA MALAYSIA - 011-36777736

Kami Menyediakan Perkhidmatan Logistik Lori Sewa  1Tan / 3Tan / 5Tan / 10 Tan & Trailer 40 Kaki Jenis "Bonded" "Box" "Tail Gate" "Side Curtain" atau "Open Cargo" Penghantaran ke Seluruh Semenanjung Malaysia ,  Singapore dan Thailand Harga  (mengikut terma & syarat) GST KAMI BAYAR Sila dapatkan Harga secara PERCUMA!  [ Call / Whatssap 011 – 3677 7736 ] [ Call / Whatssap 011 – 3677 7736 ] Pm atau terus ke Laman kami  www.facebook.com/jayautaragroup  @  www.myloadngo.com    untuk keterangan lebih lanjut. Sebut Harga akan dapat secepat 1minit sahaja. Terlalu Mudah Dan Cepat. Perkhidmatan Terbaik di Malaysia.  Sewa Lori  Sekarang! Tiada Caj Tersembunyi · Khidmat Pelanggan Terbaik · Mudah dan Selamat · Harga Tetap Services: House Moving, 4x4 Delivery, Disposal, Furniture Delivery, Express Delivery, Office Movers. KAWASAN PENGHANTARAN KAMI    KE SELURUH SEMENANJUNG MALA

LORI TRAILER "SIDE CURTAIN" 40FT

LORI TRAILER "SIDE CURTAIN" 40FT Kami Menyediakan Perkhidmatan  Lori Sewa Trailer "Side Curtain" atau "Open Cargo" 40kaki.  Penghantaran ke Seluruh Semenanjung Malaysia ,  Singapore dan Thailand Harga  (mengikut terma & syarat) GST KAMI BAYAR Sila dapatkan Harga secara PERCUMA!  [ Call / Whatssap 011 – 3677 7736 ] Pm atau terus ke Laman kami  www.facebook.com/jayautaragroup  @  www.myloadngo.com    untuk keterangan lebih lanjut. Sebut Harga akan dapat secepat 1minit sahaja. KAWASAN PENGHANTARAN KAMI    KE SELURUH SEMENANJUNG MALAYSIA Kuala Lumpur  Selangor Johor Kedah Melaka Negeri Sembilan Perak Perlis Pulau Pinang Alam Impian Alam Perdana Alor Gajah Alor Setar Ambang Botanic Ampang Ampang Hilir Ara Damansara Bahau Balakong Bandar Botanic Bandar Bukit Raja Bandar Bukit Tinggi Bandar Damai Perdana Bandar Kinrara Bandar Manjalara Bandar Melaka Bandar Puteri Klan